עמודים לחסימה – השוואת עלויות סימולציית דריסה
האם עמודי החסימה מברזל הנפוצים בערים רבות בישראל הם האופציה המשתלמת ביותר? כיצד צריכה להיות מחושבת עלות עמודי חסימה? בעקבות דריסה של עמודי ברזל בשביל אופניים בחדרה, הכנו סימולצית מחירים על מנת לבדוק את העניין.
האם עלות עמודי חסימה מחושבת נכון?
עיריית חדרה השקיעה הרבה כסף ובנתה מדרכה ושביל אופניים ליד דרך מהירה עירונית דו נתיבית. לנוחות הרוכבים, התקינה העריה מתקני קשירת אופנים וארבעה עמודי חסימה 8″ עבים במיוחד, לצורך מניעה של חנית רכבים על המדרכה וחסימת השימוש בשביל האופנים.
ככל הנראה, כלי רכב שנסע במהירות גבוהה, איבד שליטה, עלה על המדרכה וגרם נזק בלתי הפיך לעמודים ונזק כבד למדרכה.
להערכתנו עלות החלפת שני העמודים ותיקון המדרכה יעמדו על כ 1200 ₪ . האם זהו עמוד החסימה המשתלם ביותר?
חישוב עלות עמודי חסימה צריכה לקחת בחשבון גם עלות החלפה ותיקון עתידיים
הכנו סימולציית מחירים המדגימה את העלות של אותו תסריט בהתקנה של עמודים מפלסטיק קשיח ועמודים מסדרת x-last לעומת אותם עמודי חסימה מברזל.
סימולצית התקנת עמודי חסימה מברזל
עיריית חדרה התקינה ארבעה עמודי חסימה מברזל 6″.
אנו מעריכים את עלות עמודי החסימה + עלות ההתקנה ב 500 ₪ לעמוד. כלומר, לעלות התקנה ראשונית לשני העמודים הדרוסים היא כ 1000 ₪.
לאחר דריסת העמודים, יש לתקן את המדרכה ולהתקין עמודים חדשים. אנו מעריכים כי עלות תיקון המדרכה + עלות שני עמודים חדשים + עלות התקנה לשני העמודים היא כ 1200 ₪.
סך הכל, הוציאה העיריה סכום משוערת של כ 2200 ₪. בכל מקרה דריסה נוסף, העלות של תיקון המדרכה והחלפה של עמודי החסימה חוזר על עצמו. כלומר כל דריסה תעלה 1200 ₪ נוספים לערייה
סימולצית התקנת עמודי חסימה מפלסטיק קשיח
לו הייתה עריית חדרה מתקינה עמודי פלסטיק קשיח, היו העלויות כדלקמן:
התקנה ראשונית לשני עמודים מפלסטיק קשיח היא 600 ₪ (עמודים + התקנה)
לאחר דריסת העמודים, יש להניח כי העמודים נתלשו או נפגעו ויש להחליפם, אולם פגיעה בעמודי פלסטיק קשיח אינה פוגעת במשטח עליו הם מותקנים ולכן לא קיימת עלות תיקון המדרכה אלא רק עלות התקנת עמודים חדשים: 600 ₪
לו התקינה עריית חדרה עמודי חסימה מפלסטיק קשיח, הייתה מוציאה העריה סכום כולל של 1200₪. בכל מקרה דריסה נוסף, העלות של החלפת שני עמודי חסימה היא 600 ₪
סימולציית התקנת עמודי חסימה מסדרת X-LAST
לו הייתה עיריית חדרה מתקינה עמודי חסימה מסדרת X-last, היו העלויות כדלקמן:
לעלות התקנה ראשונית לשני עמודי חסימה מסדרת X-last היא 1700 ₪. (עמודים + התקנה)
עמודי חסימה מסדרת x-last עמידים בדריסה ולכן לא תהיה כלל עלות נוספת. גם לאחר מספר רב של דריסות.
לו התקינה עריית חדרה עמודי חסימה מסדרת x-last, הייתה מוציאה 1700 ₪ – רק העלות הראשונית של שני עמודי חסימה מסדרת X-last.
סיכום הנתונים:
לסיכום חישוב עלות עמודי חסימה, ריכזנו את התוצאות בטבלה לנוחותכם:
בעיריית חדרה, כמו בעיריות רבות אחרות בישראל, נעשה שימוש נרחב בעמודי חסימה מברזל. הסיבה לכך היא פשוטה – זה מה שהעיריות מכירות.
עמודי חסימה מברזל, כמו עמודי חסימה מבטון, הם מוצר “מתכלה” ומיושן. לרוב, לאחר תקופת שימוש ממושך, עמודי הברזל מחלידים ומתעקמים, מה שפוגם באסתטיקה של העיר.
בנוסף על העלויות המצוינות בטבלה, יש לקחת בחשבון כי לעמודי ברזל עלויות נוספות בדמות תחזוקה שוטפת.
בערים ברחבי העולם, ניתן לראות התקדמות לשימוש בעמודים מחומרים תרמופלאסטיים עמידים ומתקדמים כמו עמודי פלסטיק קשיח ועמודי X-last עמידים בדריסה. עמודים אלו אסתטיים יותר, כדאיים יותר כלכלית ומותאמים לתנאי הסביבה.
סרטוני הדגמה לסוגי עמודי חסימה