המלצות לתחזוקה והתקנת מחסומי דוקרנים
מחסום דוקרנים הוא מוצר המיועד ליצירת מחסום חד כיווני ומהווה פתרון יעיל כל עוד הוא מותקן ומתוחזק באופן נכון על מנת למנוע שחיקה ונזק לדוקרן ולכלי הרכב העוברים עליו.
מחסום דוקרנים הוא אחד המחסומים הנפוצים ביותר בישראל, ומשמש מחסום חד צדדי ביציאה ובכניסה באתרים שונים.
התקנה נכונה של מחסום דוקרנים
על מנת להתקין את מחסום הדוקרנים בצורה נכונה בכדי שימלא את תפקידו נאמנה ולאורך שנים, יש לקחת בחשבון מספר כללי אצבע: מחסום דוקרנים
- אין להתקין מחסום דוקרנים בסיבוב. התקנת מחסום דוקרנים מומלצת רק כאשר זווית גלגלי הרכב הנוסע בנתיב הינה בניצב (90 מעלות) למחסום הדוקרנים. שיני הדוקרן בנויות באופן כזה, המאפשר להן לרדת רק כאשר כלי הרכב עובר את השיניים בכיוון הנסיעה המותר בניצב לשיני הדוקרן (ב90 מעלות). בכל זוית אחרת, שיני הדוקרן עלולות להישחק במהירות או להתעקם ולגרום לנזק לכלי הרכב החולפים
- מומלץ להתקין את הדוקרנים בדרוג (ראה תמונה) כך שניתן יהיה לשלוף את הציר המרכזי לצורך החלפת חלקים בעת תקלה.
- יש להתקין את מחסום הדוקרנים רק במישור ולא ברום העלייה (כגון ביציאה מחניון) למניעת פגיעה של גחון הרכב בדוקרנים.
- מומלץ מאוד לסמן מחסומי דוקרנים בדרך שנגד כיוון הנסיעה המותר באמצעות שילוט משני צדי המחסום. השילוט המומלץ הוא תמרור ‘אין כניסה’ בתוספת תמרור נוסף, לרוב 60X40 ס”מ, רקע צהוב מחזיר אור וכיתוב שחור: “זהירות מחסום דוקרנים” וזאת על מנת להגביר את נראותו ולמנוע מעבר של כלי רכב על מחסום הדוקרנים נגד כיוון הנסיעה המותר.
אופן עיגון מחסום הדוקרנים לקרקע
את מחסום הדוקרנים ניתן לעגן על משטח אספלט או בטון. כך תעשו זאת נכון:
- בעת התקנת מחסום דוקרנים על אספלט, יש להשתמש ביתדות ברזל באורך של 30 ס”מ לפחות כאשר נועצים אותם לאספלט דרך החורים שבדוקרן באלכסון (בזוית קטנה מ90 מעלות). יש לרתך את קצה היתד למחסום הדוקרנים למניעת הישלפות היתדות.
- בעת התקנת מחסום דוקרנים על בטון יש להשתמש בברגי ג’מבו בקוטר שלא יפחת מ- 3/8.
- אין לרתך מחסום דוקרנים למשטח ברזל על מנת שהויברציות שנוצרות בעת פגיעת גלגלי הרכב בדוקרן לא יגרמו לפירוק ריתוכי הדוקרן (יש לאפשר חופש קל בין הדוקרן למשטח עליו הוא מותקן).
תחזוקה והארכת חיי מחסום הדוקרנים
מחסום דוקרנים הוא מוצר מכאני המחייב תחזוקה שוטפת בעקבות שחיקה ובלאי טבעי למניעת תקלות ופנצ’רים לרכבים העוברים על גבי המחסום ולהארכת חיי מחסום הדוקרנים.
הבלאי של מחסום הדוקרנים נקבע על פי כמות הרכבים העוברים אותו, מהירות נסיעתם ומספר הפעמים בהם נסעו על הדוקרן כנגד כיוון הנסיעה המותר. מומלץ לתחזק את מחסום הדוקרנים באופן שוטף. תחזוקה זו הנה באחריות מנהל האתר בו מותקן הדוקרן.
- מומלץ לבצע בדיקה יומית ויזואלית של שלמות ותקינות מחסומי הדוקרנים. מחסום דוקרנים פגום שחלקיו משוחררים או עקומים יש לפרק מיד עם גילוי התקלה, וזאת על מנת למנוע ממנו להזיק לכלי הרכב העוברים עליו.
- יש לאסור נסיעה על גבי מחסום דוקרנים שאינו מהודק למשטח באופן מוחלט עד להידוקו באופן תקין למשטח.
- יש לוודא שכל חלקי מחסום דוקרנים שלמים, תקינים ומחוברים למקומם בכל עת. חלקי דוקרן עקומים ומשוחררים יפגעו בתפקוד הדוקרן ועלולים לגרום לנזק לכלי הרכב העוברים.
- סביבה מלוכלכת תגביר את שחיקת מכלולי מחסום הדוקרנים. מומלץ לוודא שסביבת מחסום דוקרנים נקייה ושאין לכלוך וחול המפריעים לתפקודו השוטף של הדוקרן.
- יש להקפיד שהבורג הנועל את ציר הדוקרן שלם, אינו עקום ומהודק למקומו. ציר דוקרן שיוצא ממקומו יגרום לתפקוד לקוי של הדוקרן העלול לגרום לנזק לכלי הרכב.
- נסיעה על גבי מחסום דוקרנים כנגד הכיוון המותר תגרום לשחיקה מואצת ועלולה לגרום לשינוי בזווית השיניים. 15° הינה הזווית המקסימאלית המותרת לשיני הדוקרן. דוקרן שזווית שיניו עולה על 15° מעלות הוא דוקרן פסול ומומלץ להחליפו. זווית שיניים הגבוהה מ 15° עלולה לגרום לנזק לכלי הרכב.
- יש לשמן מעת לעת את מנגנון השיניים והקפיצים באמצעות גריז.
- מחסומי דוקרנים מסופקים עם קפיץ אחד לכל סט שיניים. ניתן ואף מומלץ להתקין 2 קפיצים לכל סט שיניים כדי להאריך את חיי הקפיץ ולמנוע החלפות תכופות.
- שחיקת הדוקרנים מואצת בעקבות נסיעה מהירה על גביהם. מומלץ מאוד להאט את מהירות נסיעת כלי הרכב לפני מחסום דוקרנים באמצעות פסי האטה. מומלץ להתקין זוג פסי האטה מדגם 12100 (10 קמ”ש) במרווח של 50 ס”מ מהדוקרן, על מנת להאט את מהירות נסיעת כלי הרכב לפני העלייה על מחסום הדוקרנים.