הסכנות בהצבת עמודי חסימה בשבילי אופנים ובשבילים להולכי רגל
עמודי חסימה בשולי מדרכה, שבילי אופניים ובשבילים להולכי רגל הם חיוניים למניעת מעבר כלי רכב וחנייתם על המדרכה. אך להצבת עמודים המסוגלים למנוע מעבר מכוניות יש לעיתים מחיר גבוה בעבור המשתמשים בדרך הולכי הרגל כמו גם רוכבי האופניים.
בשולי שבילי הולכי רגל, שבילי אופניים ובצמתים, מותקנים עמודי חסימה למניעת מעבר וחניה של כלי רכב על המדרכה.
בישראל, העמודים הנפוצים ביותר בשימוש במרחב הציבורי הם עמודי דיזינגוף שהם בעצם עמוד חסימה נשלף מברזל בקטור 6″ , עמודי חסימה מבטון או עמודי חסימה מנירוסטה.
לעיתים עמודי החסימה מותקנים ממש במרכז השביל, הדרך, או הנתיב – דבר העלול לגרום לפגיעה של הולך רגל או רוכב אופניים בעמודים.
פגיעת הולך רגל או רוכב אופניים (בעיקר אופניים חשמליים שמהירות נסיעתם גבוהה במיוחד) בעמודים אלו עקב חוסר תשומת לב רגעית, סטייה לא צפויה מנתיב הנסיעה או מעידה, עשויה להסתיים בחבלה כואבת במקרה הטוב או להסתיים בפגיעה קשה ואף במוות במקרה הגרוע.
תפיסת הבטיחות במרחב הציבורי האירופי עמוד גולה מסדרת X-LAST
באירופה, שבילי הולכי רגל ושבילי אופניים הם חלק בלתי נפרד מעיצוב ותכנון המרחב הציבורי, כאשר שמירה על בטיחות המשתמשים בדרך של הולכי הרגל, רוכבי האופנים והנוהגים בכלי רכב הוא חלק בלתי נפרד מהתפיסה העיצובית.
מתוך תפיסה זו המשלבת עיצוב מחד ובטיחות משתמשי הדרך מאידך, כאשר יש צורך בחסימה ומניעה של כלי רכב לעבור או לחנות על המדרכה, החלו להשתמש בעמודי חסימה מסדרת X-last.
עמודי החסימה מסדרת X-last עשויים מתרכובת חומר פלסטי קשיח (PU), ויש להם יכולת לחסום מעבר של כלי רכב ולמנוע את חנייתם על המדרכה בדיוק כמו עמודי החסימה העשויים בטון, ברזל או נירוסטה. יחד עם זאת, במקרה של פגיעת הולך רגל או רוכב אופניים, לעמודים מסדרת X-last היכולת לספוג את אנרגיית הפגיעה ובכך להפחית את עוצמת המכה ולהקטין באופן משמעותי את הנזק להולך הרגל או רוכב האופניים בעיקר בכל הקשור לפגיעות ראש.
תקני בטיחות אירופים
לפי התקן האירופי,HIC – Head Injury Criterion הוא מדד לפגיעות ראש כאשר 1000 יחידות הוא גבול עוצמה שממנו הנזק מפגיעת הראש הוא בלתי הפיך. עמודי X-last עברו בדיקות במעבדה מאושרת לתקינה, המדמות פגיעת ראש וחזה בעת התנגשות במהירות פגיעה של 40 קמ”ש בעמוד חסימה. עוצמת הפגיעה שנמדדה היתה פחות מ460 HIC – פחות מ50% מקו ה1000 שהוא גבול עוצמת הפגיעה לזנק בלתי הפיך.
במבחן זהה, התוצאה של פגיעה בעמוד ברזל הייתה גבוהה מ4600 – גבוהה פי 10 מהתוצאה של העמוד מסדרת X-last. עם תוצאה כזו, פגיעת ראש בלתי הפיכה ואף מוות הם תוצאה בלתי נמנעת.
בכדי לשמור על בטיחותם של כל המשתמשים בדרך, הולכי רגל, רוכבי האופנים והנוהגים בכלי רכב כאחד (כולל כלי רכב דו גלגליים), על ההתקנים במרחב הציבורי באירופה לעמוד בתקנים המחמירים ביותר שהם:
- תקן EN1433:2003 – אישור לשימוש בדרכים בין עירוניות
EN12899-3:2007 – - תקן בינלאומי לעצמים מאוזנים, עמודי הפרדה ועמודים לשילוט.
חשוב לציין כי העמודים אינם מאושרים ע”י הועדה הבין משרדית להתקני תנועה ובטיחות בישראל.
יתרונות נוספים
עמידים בדריסה
אינם ניזוקים במקרה של פגיעה ע”י רכב, בניגוד לעמודי חסימה קשיחים שבמקרה של פגיעה נדרשת החלפתם ותיקון המשטח עליו הותקנו.
עמידים בפגעי מזג האוויר והסביבה
אינם מחלידים ולכן אינם דורשים תחזוקה כגון צביעה.
תושבת נשלפת
ניתן להתקין את עמודי X-last בתושבת המאפשרת שליפה של העמודים ולהוציאם במקרה הצורך לצורך פתיחת המעבר
עמוד חסימה מאושר לשימוש ברחבות כיבוי
עמוד חסימה מדגם ירון מסדרת X-last מאושר לשימוש ברחבות כיבוי אש ע”י רשויות הכיבוי בישראל
תהליך ייצור ירוק יותר
תהליך הייצור של עמודי X-last, פוגע בסביבה ב50% פחות מאשר תהליך ייצור של עמודי חסימה אחרים
20 דגמים בעיצובים ייחודיים
ניתן להשיגם ביותר מ20 דגמים ייחודיים. קיימים אף עמודים עם תכונות ייחודיות כמו עמודים המוארים ע”י תאורת לד בבסיסם, מה שמגביר את נראותם בתנאי תאורה בעייתיים ועמוד המאפשר קשירת של אופנים אליו.
תהליך ייצור ירוק יותר
תהליך הייצור של עמודי X-last, פוגע בסביבה ב50% פחות מאשר תהליך ייצור של עמודי חסימה אחרים